Innovatie is voor elke industrietak van cruciaal belang, de sector van de asfaltproductie is hierop zeker geen uitzondering. Stadsbader in Grobbendonk en APL in Heusden Zolder gingen recent over tot de vernieuwing van hun asfaltcentrales en nemen hiermee het voortouw inzake innovatie. In het geval van Stadsbader gaat het om een gloednieuwe asfaltcentrale, terwijl de asfaltcentrale van APL in Heusden Zolder een retrofit onderging. We laten eerst Kris Mallefroy, afdelingsverantwoordelijke asfalt van Stadsbader, aan het woord over de nieuwe asfaltcentrale te Grobbendonk.

“De grootste troef van deze nieuwe centrale bestaat eruit dat de asfaltproductie op een meer milieuvriendelijke manier gebeurt. De milieuwinst wordt op verschillende vlakken gerealiseerd. Dit in het gebruik van nieuwe grondstoffen maar zeker ook op het vlak van emissies, geluidshinder en energie.”

Materiaalgebruik

“Wat het materiaalgebruik betreft, wordt het gebruik van nieuwe grondstoffen maximaal beperkt. Door de hogere efficiënte van automatische doseersystemen wordt het materiaalverlies tot een minimum herleid,  anderzijds wordt de aanvoer van primaire grondstoffen en bitumen sterk gereduceerd door zoveel mogelijk asfaltgranulaat te gebruiken. Deze nieuwe centrale betreft een RPP (Recycling Priority Plant) waarbij de recyclagetoren de hoofdtoren is van de centrale, het concept van deze centrale draait rond het zo veel mogelijk hergebruiken van asfaltgranulaat. (secundaire grondstof afkomstig uit het affrezen van bestaande oudere asfaltverhardingen ).

Lucht

De milieu-impact van een asfaltcentrale is het grootste in de milieudiscipline “lucht”, vandaar dat hier sterk werd op ingezet bij het uittekenen van de nieuwe centrale. Om de luchtemissie te reduceren werden door Stadsbader een reeks investeringen gedaan. Zo werd het gehele terrein van de asfaltcentrale verhard en werden de opslag en de bewegingsroutes voorzien van een besproeiingsinstallatie. De opslagboxen zijn voor driekwart ingesloten wat tot minder opstuiving van de materialen leidt. Daarnaast zijn de transportsystemen en overslagpunten afgeschermd tegen opstuiving door de wind door het gebruik van gesloten kokers.

Het hart van de asfaltcentrale, zijnde alle installatieonderdelen voor het drogen, zeven en mengen van de grondstoffen tot aan het laadstation van de vrachtwagens, werd volledig stofdicht ingekapseld om zo de emissie van stof en verbrandingsgassen te beperken.

Een ander staaltje van technologische innovatie is dat de bitumendampen op alle overslag en laadpunten worden afgezogen en via de primaire droogtrommel worden naverbrand. En last but not least werd het emissiepunt verhoogd. (zie foto)

Energie

Welke energiebesparende maatregelen werden er verder genomen?

Er worden efficiëntere technieken aangewend om het asfaltgranulaat te verwarmen; door het gebruik van een paralleltrommel met hete gasgenerator waarbij het AG indirect wordt verwarmd ( geen contact met brandervlam ) kunnen we het asfaltgranulaat op een hogere temperatuur brengen dan dat we dat bij een klassieke droogtrommel zouden kunnen, daardoor dienen we onze primaire materialen minder hoog te verwarmen waardoor we heel wat energie besparen.

De temperatuur van de primaire grondstoffen bedraagt zo’n 160° in plaats van 250° bij de klassieke paralleltrommel en de afgastemperatuur ligt slechts op 100°, zo’n 60° graden lager dan bij de klassieke paralleltrommel.

Het energieverbruik van een droogtrommel wordt rechtstreeks bepaald door het vochtgehalte van de te verwarmen grondstoffen. Door meerdere overdekte opslagplaatsen voor de grondstoffen te installeren wordt het vochtgehalte in deze grondstoffen beperkt wat energiebesparend werkt.

Daarnaast is de asfaltcentrale is ook volledig ingekapseld zodat deze beschermd is tegen regen en wind, wat het energieverlies reduceert, verder zijn de bitumentanks zo strategisch mogelijk opgesteld en geïsoleerd waardoor er zo weinig mogelijk warmteverlies optreedt..

Uiteraard wordt in de nagelnieuwe centrale ook AVT (Asfalt Verlaagde Temperatuur) of zogenaamd “groen” asfalt geproduceerd.

Geluid

Het spreekt voor zich dat deze nieuwe centrale, door zijn inkapseling maar vooral door het gebruik van geluidsdempers op de branders en de ventilatoren, ook minder geluidshinder veroorzaakt. Er werd een daling gemeten van 20 dB.

Bodem

Om de insijpeling in de bodem te vermijden, werd het gehele terrein verhard met een vloeistofdichteondergrond. De stockagetanks voor bitumen en brandstoffen zijn dubbelwandig en voorzien van lekbakken.

Daarnaast werd er op het terrein tevens ook een bufferbekken van 200m³ en een infiltratiebekken van 300m³ geïnstalleerd waarbij het water uit het bufferbekken gebruikt wordt voor het vernevelen op de site.

Duizelingwekkend lage emissiecijfers

De emissiecijfers die de nieuwe centrale kan voorleggen, zijn veelbelovend. De uitstoot van CO bedraagt 15% van de huidige emissienorm; deze van stof maximaal 30% van de huidige norm en deze van SO2 circa 35%. Het opvallendste cijfer is ongetwijfeld deze van de emissie van benzeen die slechts op 5% van de huidige norm ligt.

Er hangt uiteraard een stevig prijskaartje aan zo’n nieuwe centrale. De bouw van een volledig nieuwe centrale vergt een investering van circa 12 miljoen euro. Met de infrastructuurwerken aan de site erbij loopt de kostprijs op tot zo’n 20 miljoen euro.

Niet elk asfaltbedrijf kan zo’n budget spenderen. Bij APL in Heusden Zolder werd de asfaltcentrale voor een deel vernieuwd met het oog op het vernieuwen van de vergunning. Ook hier zijn de emissiecijfers veelbelovend laag.

We vragen het aan Paul Heleven, bestuurder bij APL. Welke investeringen deed APL juist?

“Wij vervingen de brander, de droogtrommel en de ontstoffingskamer om freesasfalt te verwerken”, aldus Paul Heleven. “Wij tekenden een dading met de gemeente. Deze verplicht ons om met de best beschikbare technieken te werken. In december valt de beslissing over de nieuwe vergunning. Wij investeerden om en bij de 3 miljoen euro om de uitstoot te verminderen. Dat is aardig gelukt want alle tests geven uitstekende resultaten. Wij anticiperen hiermee op de toekomst. We liepen immers nooit tegen een PV aan. Als bedrijf nemen wij hiermee onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Samen met Colas produceren we toch zo’n 260.000 ton asfalt per jaar. “

Deel dit artikel op