Werf op E40 en E314 te Leuven treedt laatste fase in

Het zal weinig automobilisten in het Hageland ontgaan zijn: op de E314 tussen Wilsele en Aarschot situeert zich één van de grootste snelwegwerven van het land. De werken zijn intussen meerdere jaren bezig en naderen hun ontknoping. Eind oktober wordt de E314  terug opengesteld voor het verkeer, met hierbij een nieuw aangelegde spitsstrook tussen Wilsele en Aarschot, in de rijrichting van Lummen.

We blikken even terug op dit megaproject met Project Manager Bert Swennen van BAM Contractors.

Dit project, ter waarde  van circa 38 miljoen euro (excl. BTW), omvat zes deelprojecten, waarvan de effectieve aanleg van de spitsstrook er één is”, legt projectleider Bert Swennen uit. “In de voorbij jaren werd het viaduct van Wilsele reeds gerenoveerd, waarbij BAM Contractors het gedeelte van het viaduct rijrichting Lummen heeft uitgevoerd. Hierbij werd ook een gedeelte van het viaduct verbreed, om zo ruimte te creëren voor de aanleg van de spitsstrook. Deze werken hebben we begin dit jaar afgerond, waarna we in één beweging zijn gestart met de effectieve aanleg van de spitsstrook.

Momenteel zijn we ook bezig met de renovatie van het complex E40-E314 te Heverlee. Verder vernieuwen we later ook nog de geluidsschermen in de ruime omgeving van deze werken, zowel op de E40 als op de E314.”

Gezien de omvang van de werf werkt BAM Contractors samen met de collega’s van Viabuild. “Eén asfaltcentrale kan op een zo’n korte tijd immers onvoldoende volume aan asfalt leveren om een snelle vooruitgang van de werken te garanderen”, aldus Swennen. “Het asfalt wordt aangeleverd door de twee centrales van BV Asphalt, een joint venture tussen BAM Contractors en Viabuild. Deze centrales bevinden zich respectievelijk in Vinalmont en in Grimbergen.”

“Onze centrales leveren op piekdagen wel tot 3.000 ton asfalt, dit per centrale”, vervolgt Bert. “Iedere productiedag keurt COPRO de kwaliteit ervan in de centrale.  Onder andere de grondstoffen, temperaturen en de doseringen worden tijdens zo’n controle nagegaan. Eens op de werf, neemt ook de klant (AWV – afdeling wegenbouwkunde) dagelijks stalen wanneer de finisher aan de slag is.”

Project Manager Bert Swennen, die sinds 2010 aan de slag is in de bouwsector, coördineerde in het verleden al een resem grote werven. Swennen leidde onder andere projecten als de sanering van de Zelzatetunnel, de westelijke ontsluiting van de Campus Gasthuisberg te Leuven en de herinrichting van de Woluwelaan en het complex R0/E19/R22 met de bouw van een nieuwe fly-over over de afrit R0 – E19.

BAM Contractors staat in dit project niet enkel in voor het aanleggen van het asfalt maar eveneens voor het plaatsen van de geluidsschermen.

“De normen voor geluidsschermen zijn de afgelopen jaren een stuk strenger geworden”, legt Bert Swennen. “Zo plaatsen we niet alleen nagelnieuwe geluidsschermen langs de E314 maar eveneens op de brug op de E40 ter hoogte van de Fonteinstraat en Waversebaan. Daar worden de oude geluidsschermen verwijderd en vervangen door nieuwe en hogere exemplaren over een grotere lengte. Zo dragen we bij aan een betere leefomgeving voor de omwonenden.”

“Hetzelfde verhaal geldt ook voor het asfalt op de E314. Over de gehele lengte tussen Leuven en Aarschot brachten we asfalt van het type SMA-D2 aan. Dit is een fijnkorrelig type asfalt dat voor minder lawaaihinder zorgt (-2 dB(A)). Met het gebruik hiervan reduceren we de lawaaihinder zonder aan kwaliteit en duurzaamheid in te boeten”, besluit Swennen.

Deel dit artikel op